سپتیک تانک
لوله کاروگیت | سپتیک تانک | تصفیه فاضلاب
قیمت لوله کاروگیت | قیمت سپتیک تانک | پکیج تصفیه فاضلاب

مقایسه انواع سپتیک تانک

سپتیک تانکها با مصالح مختلفی از قبیل آجر، بلوک، بتن پیش ساخته، فایبر گلاس و پلی اتیلن ساخته می شوند. سپتیک تانک پلی اتیلنی هزینه خرید ، نصب و همچنین هزینه نگهداری کمتری را داشته و نیازی به آب بندی و عایق کاری ندارند.
مزیتهای سپتیک تانک پیش ساخته دو جداره پلی اتیلنی:
  ١ـ سیستم آماده   ٢ـ نصب ساده   ٣ـ تصفیه دائم   ۴ـ آب بندی کامل   ۵ـ داشتن محیطی سالم و بهداشتی   ۶ـ عدم صدمه در حوادثی مانند زلزله و دیگر مزایای سپتیک پلی اتیلن بدین قرار است:  سپتیک تانکهای پلی‌اتیلنی در ظرفیت‌های ۲ تا ۸۵ مترمکعب و شکل آنها بصورت استوانه افقی است. مهمترین مزایای دیگر این سپتیک تانک‌ها عبارتند از:
   ۱- استحکام بسیار بالای جداره و امکان مدفون کردن آنها
   ۲- مقاومت بسیاربالا در مقابل خوردگی و مواد شیمیایی
   ۳- سهولت و سرعت در نصب به سبب وزن کم
   ۴- قابلیت ساخت آنها در ابعاد دلخواه
   ۵- دارا بودن پوشش ضد UV 
 البته مزایای هر یک از انواع سپتیک تانک باعث شده که با توجه به ملاحظات و شرایط محل اجرا از سپتیک تانک های پلی اتیلنی یا بتنی استفاده شود. سپتیک تانک پلی اتیلنی در ظرفیت های 3 تا 144 مترمکعب و سپتیک تانک های پیش ساخته بتنی در ظرفیت های 3 تا 15 مترمکعب طراحی و ساخته می شوند. شکل سپتیک تانک های پلی اتیلنی بصورت استوانه افقی و سپتیک تانک های پیش ساخته بتنی بصورت استوانه عمودی است. چون در حال حاضر نوع پلی اتیلنی آن بیشتر استفاده می گردد، تصمیم گرفتم که در ابتدا به معرفی نوع پلی اتیلنی و امروزی تر آن بپردازم.   
محاسبات سپتیک تانک
  برای محاسبه حجم سپتیک تانک اطلاع از مقدار فاضلاب جمع آوری شده در شبانه روز در ساختمان ضروری است.   حجم سپتیک تانک بر حسب مقدار فاضلاب تخلیه شده در آن متفاوت و بشرح زیر است:   ۱٫  اگر حجم فاضلاب جمع آوری شده در شبانه روز تا ۲ متر مکعب باشد، حجم تانک ۳ متر مکعب منظور می شود.   ۲٫اگر حجم فاضلاب ۲ تا ۶ متر مکعب باشد، حجم تانک ۱٫۵ برابر حجم فاضلاب محاسبه می گردد.   ۳٫اگر حجم فاضلاب ۶ تا ۶۰متر مکعب باشد حداقل حجم تانک مطابق رابطه زیر بدست می آید:
  V=4500+0.78Q  
مقدار فاضلاب جمع آوری شده در شبانه روز Q = 
حداقل حجم سپتیک تانک V =

 حل مشکل چاه فاضلاب - گرفتگی چاه سپتیک تانک - حل مشکل چاه سپتیک تانک
 در مناطق شمالی ایران متاسفانه چاه سپتیک بارها و بارها می گیرد. و این موضوع خانواده ها را دچار مشکل می نمیاد. چاه سپتیک در صورت گرفتگی کل فاضلاب را دچار مشکل می نماید. در این راستا می توان از تانک سپتیک فاضلاب استفاده نمود .

مکان یابی سپتیک تانک

  دور از مسیر نهرها و آبگیرها باشد، در سطحی هموار ساخته شود، سپتیک تانک در جهت مخالف وزش بادهای غالب ساخته شود   چند نکته:   طول انباره مستطیل شکل را ۲ تا ۴ برابر پهنای آن انتخاب می کنند.   عمق موثر برای انباره باید ۱٫۲ متر باشد، عمق موثر عبارتست از فاصله آزاد فاضلاب تا کف تانک.   فاصله سطح فاضلاب تا سقف انباره حداقل باید ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر باشد.   برای زلال سازی بهتر فاضلاب معمولاٌ سپتیک تانکها را دو یا سه مخزنه می سازندکه حجم قسمت اول را دو برابر  حجم قسمتهای بعدی طراحی می کنند.  که این امر به منظور جلوگیری از نوسانات سطحی فاضلاب و طولانی تر کردن تخلیه لجن صورت می گیرد.   ضریب تبدیل آب مصرفی به فاضلاب معمولاٌ برابر ۸۰ درصد در نظر گرفته می شود.   میزان تولید فاضلاب با توجه به سرانه مصرف آب و ضریب تبدیل آن به فاضلاب برای زمان ماند ۱۲ تا ۱۵ ساعت (به دلیل عدم حضور پرسنل عملیاتی در طول روز) طراحی می گردد.   

طرز ساخت فضای داخل سپتیک تانک چگونه است ؟

  جریان فاضلاب بین مخازن توسط لوله های با قطر ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر برقرار می گردد، ممکن است این امر بوسیله سوراخهایی که در دیواره جداکننده به فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر از سطح آزاد فاضلاب تعبیه می شوند انجام گیرد تا مواد شناور از انباره فاضلاب سرریز نشود. فاصله مرکز تا مرکز لوله ها  و یا سوراخها  ۳۰ سانتی متر در نظر می گیرند.   بمنظور خروج گازهای ایجاد شده از تجزیه فاضلاب در فضای سپتیک تانک، از لوله ای به قطر ۱۰ سانتی متر استفاده می شود. برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت توسط بو ارتفاع لوله تهویه را حداقل ۱٫۵ متر بالاتر از ارتفاع بالاترین ساختمان در نظر می گیرند. همچنین برای جلوگیری از ورود و یا افتادن جانوران و پرندگان به لوله تهویه دو کار صورت می گیرد: یا در انتهای آن توری نصب می کنند و یا با نصب زانوی ۹۰ درجه امتداد دهانه خروجی لوله تهویه را به طرف زمین بر می گردانند.   برای بازدید، تمیز کاری و تعمیر کردن تانک، تعبیه دریچه آدم رو  ضروری است.   بمنظور جلوگیری از حرکت اغتشاشی فاضلاب ورودی که ممکن است موجب خروج کف ناشی از عمل تجزیه فاضلاب گردد از مانع استفاده می کنند. این مانع ممکن است با نصب سه راهی و تغییر جهت دادن لوله ورودی داخل تانک از حالت افقی به عمودی عملی گردد. معمولاٌ انتهای لوله ورودی را حدود ۳۰ سانتی متر و انتهای لوله خروجی فاضلاب را ۴۵ سانتی متر پایین تر از سطح آزاد فاضلاب نصب می کنند.   در حال حاضر حداکثر جمعیتی که می توان فاضلاب حاصل از فعالیت انها را با سپتیک تانک تصفیه نمود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر توصیه شده است.   با نصب دیواره در داخل فضای سپتیک تانک حجم آن را به دو قسمت تقسیم می کنند، بطوریکه حجم فضای مربوط به ورود فاضلاب دو برابر حجم فضای قسمت خروجی باشد.     

سپتیک تانک فایبرگلاس از الیاف پلی استر و پلی رزین تشکیل شده است که ازجمله مزایای عدم ایجاد جلبک، کیفیت بالاتر، وزن سبک تر و اشغال فضای کمتر،هزینه پایین،اجرای سریع، ساخت مطابق با ابعاد درخواستی کارفرما می باشد

اجزای تشکیل دهنده سپتیک تانک

  -  قسمت ورودی فاضلاب : شامل لوله و بافل (میانگیر) ورودی است که بصورت سیفون عمل می کند .
 
  -  قسمت مخزن اولیه :  ( Early Cases ) 70-60 درصد حجم کل سپتیک تانک توسط این قسمت اشغال می شود .
 
  -  قسمت مخزن ثانویه (Secondary  Cases) : این مخزن تقریبا 30 درصد حجم کل سپتیک تانک را اشغال کرده که درآن فاضلاب بدون  مواد قابل ته نشینی و شناوری جمع می شود .
 
  - قسمت جدا کننده ( SpacersPart ) : وظیفه این قسمت در سپتیک تانک این است که باعث جلوگیری از ورود لجن و چربی و روغنهای شناورشده به مخزن تصفیه سازی می شود .
 
  -  لوله های ورودی و خروجی ( Input groove): از طریق این مجرا گازهای تولید شده ناشی از فرآیندهای بی هوازی تصفیه فاضلاب از سپتیک تانک خارج می گردد .

  -  خروجی ونت هوا ( vent output ) : ونت بالای سپتیک تانک که اصولا بصورت لوله خمیده نصب میگردد و یا اگر بصورت صاف نیز نصب گردد دارای توری در قسمت گلویی آن خواهد بود . این لوله در حقیقت باعث هدایت گازهای هیدروسولفور و متان به بالاترین نقطه ساختمان میگردد و همچون ونت سرویس های بهداشتی از انتشار بوی بد ناشی از فعالیت باکتری های بی هوازی به فضای اطراف جلوگیری میکند . 

  -  سیستم خروجی فاضلاب : شامل بافل و لوله خروجی سپتیک تانک می باشد. بافل موجود در خروجی سپتیک تانک از خروج چربی ها به درون چاه جذبی فاضلاب جلوگیری می نماید .

درهر شرایط آنچه مهم است توجه به نحوه محاسبه ظرفیت در همه انواع مدل های سپتیک تانک می باشد . سپتیک تانک پلی اتیلن در بین انواع مدل های سپتیک تانک دارای بهترین کیفیت و بهترین کارایی می باشد . 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط صادقی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: